انجمن اجتماعی دادخواهان افغان

Social Association of Afghan Justice Seekers

انجمن اجتماعی دادخواهان افغان

Social Association of Afghan Justice Seekers

قطعنامه «انجمن اجتماعی دادخواهان افغان»

قطعنـامــه

 هموطنان گرامی،


امروز 19 قوس مطابق 10 دسمبر مصادف است با روز جهانی حقوق بشر که اگر با تجدید تعهد برای تحقق عدالت واقعی در سرتاسر جهان و بالاخص در کشور ما توام نگردد، هرگونه تجلیل از آن فاقد ارزش خواهد بود.


در کشور ما از سی سال به این سو فاجعه بشری جاریست و ابعاد آن تنها در این خلاصه نمی‌شود که مردم ما طی این مدت هر نوع بی‌عدالتی و تخطی از حقوق بشر را تجربه کرده اند، فاجعه هولناکتر که در کمتر کشور جهان رخ داده این است که عاملان این خیانت‌ها و جنایت‌ها امروز در پست‌های مهم دولتی جا داده شده اند و بر مردم حکومت می‌کنند، به همین دلیل مردم ما کوچکترین امیدی از این دولت بر ای تحقق عدالت ندارند.


آیا ممکن است کوچکترین گامی در راه وصول عدالت برداشته شود وقتی تمامی جنایتکاران حاکم وطن ما موعظه می‌کنند که «گذشته باید فراموش گردد» و برای خود قانون عفو عمومی وضع میکنند؟


ما «جمعی از خانواده‌های قربانی» دومین تحصن خود را برای تامین عدالت در روز جهانی حقوق بشر به راه انداخته‌ایم تا صدای پردرد خود را به گوش جهانیان، جامعه مدنی، نهادهای حقوق بشر، سازمان‌های عدالت‌پسند و شخصیت‌های آزادیخواه  برسانیم و به آنان ندا سردهیم که مردم افغانستان  مثل مردم سایر جهان مشتاق عدالت اند و بدون آن هرنوع «دموکراسی» را ناقص و دروغین میدانند.


خواست‌های ما از این قرار اند:

 

  1. ما خواهان برکناری فوری تمامی جنایتکاران دوران حاکمیت وطنفروشان خلق و پرچم، دوره حاکمیت فاشیستی تنظیم‌های جهادی، دوران وحشت و ترور طالبان و دوران بعد از آن تا امروز، از وظایف دولتی شان هستیم.
  2. ما خواهان محاکمه تمامی متهمین جنایات جنگی سه دهه اخیر در یک محکمه باصلاحیت و بی‌طرف ملی و بین‌المللی می‌باشیم.
  3. ما خواهان بررسی جدی گورهای دستجمعی کشف‌شده و شناسایی عاملین آن می‌باشیم.
  4. ما خواهان کشف تمامی گورهای دستجمعی کشف‌ناشده در هر دوره‌ی از جنایت می‌باشیم.
  5. ما نامگذاری اماکن و جاده ها به نام جنایتکاران را شدیدا محکوم میکنیم و آنرا توهین و بی‌حرمتی به خون شهیدان معصوم خود میدانیم.
  6. ما تقاضا داریم بنای یادبودی به نام ناپدیدشدگان گمنام اعمار گردد و محله‌ای را به نام «گورستان شهدا» مختص سازند تا اجساد گورهای دستجمعی با اعزاز و اکرام در آن دفن گردند.
  7. ما از تمامی وطنداران خویش در سرتاسر افغانستان که جگرگوشه‌ها، برادران و خواهران، اقارب و عزیزان خود را طی سی سال اخیر از دست داده اند تقاضا می‌نماییم تا با ما تماس گیرند و چگونگی شهادت و ناپدید شدن آنان را با ما در میان گذاشته در تلاش های ما بخاطر محاکمه عاملان فجایع سه دهه اخیر سهیم گردند.  


«جمعی از خانواده‌های قربانی»

19 قوس 1386 – 10 دسمبر 2007

کابل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد